یک روانشناس:تعامل نادرست والدین و کودک موجب تأثیرپذیری منفی از همسالان می شود
سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۵۷ ب.ظ
یک روانشناس با اشاره به عوامل بروز رفتارهای ضد اجتماعی و بزهکاری در نوجوانان گفت:طبق پژوهش های انجام شده ، تعامل نادرست والدین و کودک در آینده موجب تأثیرپذیری منفی همسالان در نوجوانی می شود.
آرمین جولایی منش از اعضای جلسه جوانان مسجد امام حسن عسکری (ع) دزفول روز سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود:والدین از اینکه فرزند نوجوان شان در دام دوستان ناباب بیفند نگرانند، اما شیوه فرزند پروری والدین بر انتخاب گروه همسالان و دوستان تاثیر گذاراست و نوجوانان معمولا جذب افرادی می شوند که مانند خودشان بزرگ شده و تربیتی مشابه خودشان دارند و از نظر پیشرفت تحصیلی،سازگاری و گرایش جامعه پسندانه یا ضداجتماعی،شبیه خودشان باشند.
وی با اشاره به اینکه والدین از ابتدای زندگی کودک با برآورده ساختن و یا نساختن نیازهای هیجانی اساسی او به رفتارهای جامعه پسندانه یا ضداجتماعی شکل می دهند اظهار کرد: والدین نوجوانان بزهکار، بیشتر نتوانسته اند در اوایل کودکی رفتارهای خوب را در فرزندانشان تقویت کنند، و در تنبیه رفتارهای نامناسب او خشونت به خرج داده یا برخوردهای متناقضی داشته اند.
وی گفت: این والدین در طول سالهای مختلف نظارت دقیقی بر زندگی فرزندانشان نداشته و رسیدگی چندانی به او نکرده اند این درحالی است که ممکن است این کودکان برای رفتارهای ضداجتماعی خود تقویت نیز شده باشند.
این روانشناس اضافه کرد:کودکانی که مشکلات رفتاری دارند معمولا عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند و با همکلاسی های خوش رفتار خود کنار نمی آیند لذا کودکان تنبل کلاس جذب یکدیگر شده و یکدیگر را به بدرفتاری بیشتر ترغیب می کنند.
وی گفت: نوجوانان ضداجتماعی مانند دوران کودکی خود،معمولا دوستانی ضد اجتماعی دارند و این دوستان زمانی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند سبب تقویت رفتارهای ضداجتماعی یکدیگر می شوند.
وی با اشاره به اینکه والدین از ابتدای زندگی کودک با برآورده ساختن و یا نساختن نیازهای هیجانی اساسی او به رفتارهای جامعه پسندانه یا ضداجتماعی شکل می دهند اظهار کرد: والدین نوجوانان بزهکار، بیشتر نتوانسته اند در اوایل کودکی رفتارهای خوب را در فرزندانشان تقویت کنند، و در تنبیه رفتارهای نامناسب او خشونت به خرج داده یا برخوردهای متناقضی داشته اند.
وی گفت: این والدین در طول سالهای مختلف نظارت دقیقی بر زندگی فرزندانشان نداشته و رسیدگی چندانی به او نکرده اند این درحالی است که ممکن است این کودکان برای رفتارهای ضداجتماعی خود تقویت نیز شده باشند.
این روانشناس اضافه کرد:کودکانی که مشکلات رفتاری دارند معمولا عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند و با همکلاسی های خوش رفتار خود کنار نمی آیند لذا کودکان تنبل کلاس جذب یکدیگر شده و یکدیگر را به بدرفتاری بیشتر ترغیب می کنند.
وی گفت: نوجوانان ضداجتماعی مانند دوران کودکی خود،معمولا دوستانی ضد اجتماعی دارند و این دوستان زمانی که در کنار یکدیگر قرار می گیرند سبب تقویت رفتارهای ضداجتماعی یکدیگر می شوند.
جولایی منش اظهار کرد:نحوه صحبت کردن نوجوانان بزهکار درباره قانون شکنی های خود و خندیدن و پوزخند زدن آنها به این کارهایشان و سرتکان دادن های زیرکانه آنها به علامت تایید یکدیگر، بخشی ازآن چیزی است که انحراف آموزی نام گرفته است در حالی که فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش می تواند در درونی کردن معیارها به نوجوانان کمک کرده و آنها را در برابر تاثیرات منفی همسالان مقاوم و دربرابر تاثیرات مثبت آنها پذیرا سازد.
وی افزود: بهبود یافتن شیوه فرزند پروری در دوران نوجوانی می تواند با ترغیب نوجوانان و قطع ارتباط با همسالان ناباب، احتمال بزهکاری را کاهش دهد ضمن اینکه بیشتر نوجوانان بزهکار در بزرگسالی به افرادی مجرم بدل نمی شوند و بسیاری از آنها اعمال خلاف خود را کنار می گذارند.
این روانشناس با اشاره به اینکه بزهکاری در سن 15سالگی به اوج خود می رسد گفت:با این وجود، نوجوانانی که جایگزین مناسبی برای بزهکاری پیدا نمی کنند ممکن است برای همیشه سبک زندگی ضداجتماعی را در پیش گیرند. منبه ایرنا خوزستان
- ۹۴/۰۶/۱۰